خانه علم و تکنولوژی انواع کارت حافظه گوشی و بررسی علائم روی آن

انواع کارت حافظه گوشی و بررسی علائم روی آن

افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها
|
زهرا دوستی نسب
20 دی 1401 | 12:00
زمان مطالعه: 3 دقیقه

با افزایش حجم اطلاعات ذخیره شده در وسایل الکترونیکی، کارت‌های حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات بیشتر، در گوشی‌های موبایل و دوربین‌های عکاسی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اکثر گوشی‌های اندرویدی و تبلت‌ها، برخلاف آیفون‌های اپل قادر به پشتیبانی از کارت حافظه می‌باشند. کارت حافظه یا مموری در اصل به عنوان مکان جانبی برای ذخیره سازی اطلاعات کاربرد دارد.
در این مقاله قصد داریم با انواع کارت حافظه گوشی و علائم روی آن آشنا شویم؛ تا به هنگام خرید کارت حافظه آگاهی بیشتری داشته باشید.

کارت حافظه SD و انواع آن

کارت حافظه SD مخفف عبارت (Secure Digital) می‌باشد؛ و در سال ۱۹۹۰ در شرکت توشیبا ساخته شد. کارت حافظه یکی از پرکاربردترین وسایل ذخیره‌ی اطلاعات محسوب می‌شود. که در ۳ سایز SD ،‌miniSD و microSD طراحی و تولید شده است. سایز SD فقط در بعضی از دوربین‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدل MicroSD در گوشی‌های موبایل، انواع گجت‌ها و دوربین‎های مداربسته کاربرد دارد. سایز miniSD آن از رده خارج شده است. در بازار خشاب‌هایی برای تبدیل کارت‌های حافظه micro SD به SD به فروش می‌رسد؛ که استفاده از آن‌ها باعث افت سرعت کارت حافظه نخواهد شد.

بررسی علائم روی کارت‌های حافظه

هنگام خرید کارت حافظه، شاید برایتان پیش آمده باشد که دو کارت حافظه با ظرفیت‌های یکسان دارای قیمت‌های متفاوتی باشند. این تفاوت قیمت به دلیل نشانه‌ها و نوشته‌های متفاوتی است که روی کارت حافظه نوشته شده‌اند. در این قسمت به بررسی هر یک از این علایم و نمادها می‌پردازیم.

نوع فرمت حافظه

روی هر کارت حافظه یکی از نمادهای SDHC ،‌SD یا SDXCنوشته شده است؛ که نشان دهنده میزان ظرفیت ذخیره سازی کارت حافظه است.
- SD برای حافظه حداکثر تا ۲ گیگابایت با سیستم فایل‌FAT12 و FAT16است.
- SDHC برای حافظه ۲ تا ۳۲ گیگابایت با سیستم فایل‌FAT32 است.
- SDXC هم برای حافظه ۳۲ تا ۲ ترابایت با سیستم فایل‌‌ exFAT است.

انواع کلاس‌های سرعت

مهم‌ترین عامل اختلاف قیمت در انواع حافظه‌ SD ‌سرعت خواندن یا نوشتن اطلاعات در آن می‌باشد؛ که به صورت کلاس سرعت روی آن ها حک شده است. سرعت خواندن یعنی، زمانی که در حال اجرای نرم افزاری هستیم؛ اگر کارت حافظه SD سرعت مناسبی داشته باشد با هیچ گونه مشکل و لگی برخورد نمی‌کنیم. سرعت نوشتن زمانی مشخص می‌شود که می‌خواهید با دوربین عکاسی خود چند عکس سریع و پشت سر هم ثبت کنید. هر یک از کلاس‌های سرعت کارت حافظه با علامت مخصوصی نشان داده می‌شوند؛ که اطلاعاتی همچون سرعت ضبط ویدئو و نحوه اجرای نرم افزارهای نصب شده را در خود جای داده‌اند.
اولین کلاس نشان دهنده سرعت کارت حافظه، کلاس C است که از ۴ رده مختلف‌C6‌،‌C4‌ ،‌C2‌ و C10 تشکیل شده است. در هر کلاس جدید، همه‌ی ویژگی‎های کلاس قبلی بهبود یافته‌اند؛ یا ویژگی‌های جدیدی به آن‌ها اضافه شده است. در ادامه به بررسی هر یک از این کلاس‌ها میپردازیم.
- کلاس C2: تمام کارت حافظه‌های اولیه جزء این کلاس بوده‌اند. نهایت سرعت نوشتن در این کلاس ۲ مگابایت بر ثانیه است و همچنین توانایی ضبط ویدئو با کیفیت SD را هم دارد.
- کلاس C4: سرعت نوشتن در این کلاس ۴ مگابایت بر ثانیه می‌باشد و توانایی ثبت تصاویر HD و Full HD را هم دارد.
- کلاس C6: کلاس C6 توانایی نوشتن اطلاعات با سرعت ۶ مگابایت بر ثانیه را دارد. از زمان عرضه‌ی این کلاس، مفهوم کلاس سرعت ضبط ویدئو با علائم ‌V30‌، V10‌،‌ V6‌ و V90 به وجود آمد. کلاس C6 قادر به ضبط با سرعت V6 است؛ در نتیجه امکان ضبط ویدئو با کیفیت full HD و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را دارد.
- کلاس C10: این کلاس، دارای سرعت انتقال ۱۰ مگابایت بر ثانیه است؛ که نشان دهنده موفقیتی بزرگ در زمینه سرعت خواندن و نوشتن در کارت حافظه‌ها است. این کلاس از سرعت ضبط ویدئو‌V10 پشتیبانی می‌کند؛ که قادر به ثبت ویدئو با کیفیت Full HD و HD و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه است.

استاندارد سرعت UHS

کلاس سرعت UHS مربوط به ساختار فیزیکی کارت حافظه است. کلاس UHS در حال حاضر به دو دسته تقسیم می‌شود؛ که با اعداد یونانی I و II با نام‌های UHS-I و UHS-II مشخص می‌شوند. این دو کلاس در ویژگی ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند؛ که از روی کارت حافظه هم قابل تشخیص می‌باشد.
درUHS-I حداکثر سرعت دسترسی ۱۰۴ مگابایت بر ثانیه است. سرعت دسترسی در UHS-II به حدود ۳۵۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد؛ ولی توسط هر دستگاهی قابل دسترسی نیست. می‌توان از کارت حافظه‌ای با استاندارد UHS-II در دستگاهی که از آن پشتیبانی نمی‌کند استفاده کرد؛ ولی سرعتش به 104 مگابایت کاهش پیدا می‌کند.
برای استاندارد UHS ‌دو کلاس سرعت متفاوت U1 و U3 هم در نظر گفته شده است. در کلاسU1 سرعت ۱۰ مگابایت بر ثانیه است و در‌U3 سرعت به ۳۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد. U3 قابلیت ضبط ویدئو با کیفیت4K را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بسته به نوع کارت حافظه یکی از سه کلاس ضبط ویدئو V30‎، V60‌و V90 را هم شامل می‌شود.

کلاس بازده برنامه (‌A)

کلاس بازده برنامه با حرف Aنشان داده می‌شود؛ و دارای دو رده مختلف A1 وA2 است. این کلاس نشان دهنده سرعت پردازش نرم افزارهایی است که روی کارت حافظه نصب شده‌اند. در کلاس A1 حداقل سرعت خوانده شدن برنامه ۱۵۰۰iops و نوشتن ۵۰۰iops است. در کلاس A2 حداقل سرعت خوانده شدن برنامه ۴۰۰۰iops و سرعت نوشتن ۲۰۰iops است. واحد سنجش مقدار ورودی یا خروجی دستگاه‌های ذخیره سازی در این کلاس با iops نشان داده می‌شود.

مقاومت کارت‌های حافظه

کارت‌های حافظه به دلیل داشتن ابعاد کوچک بسیار آسیب پذیر هستند. آسیب رسیدن به کارت حافظه به معنی از بین رفتن کلیه اطلاعات ذخیره شده در آن است. زیرا امکان بازیابی اطلاعات کارت حافظه بسیار سخت و حتی غیر ممکن خواهد بود. بنابراین شرکت‌های تولید کننده کارت حافظه از قابلیت‌هایی همچون ضد آب بودن، مقاومت در برابر گرد و خاک، در برابر شوک و در برابر اشعه ایکس در ساخت آن‌ها استفاده کرده‌اند. تا کارت حافظه SD در برابر آسیب‌های احتمالی مقاوم شود.

جمع بندی

کارت حافظه، یک وسیله ذخیره سازی اطلاعات است؛ که حجم زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند. در این مقاله با شناخت انواع کارت حافظه گوشی و بررسی علائم روی آن، دانستیم که هنگام خرید یک کارت حافظه فقط به قیمت آن توجه نکنیم. بلکه ویژگی‌های مهم‌تری همچون حجم، کلاس و سرعت آن هم از اهمیت بالایی برخوردارند. توصیه می‌شود تا جای ممکن کارت‌هایی بخرید که دارای گارانتی هستند.


هنوز نظر و دیدگاهی برای مطلب ثبت یا تایید نشده است.
لطفا نظرات و دیدگاه خود نسبت به این مطلب را به اشتراک بگذارید.

ضمن تشکر از به اشتراک گذاری نظرات و دیدگاه خود نسبت به مطالب، لطفا به نکات دیل توجه فرماید.

هر کاربر فقط یکبار امکان ثبت نظر در مورد مطلب را دارد.

هنگامی که نظر و دیدگاه خود را ثبت کنید، تا زمان تایید، دیدگاهتان فقط برای خودتان قابل مشاهده است و پس از تایید برای همه کاربران نمایش داده خواهد شد.

مجموعه داراکالا در اسرع وقت نظرات و دیدگاه‌های شما را بررسی خواهد کرد. از شکیبایی شما سپاسگذاریم.

کلیه حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مجله داراکالا میباشد. © 2024 فروشگاه اینترنتی دارا کالا